Η παγκόσμια μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία «Securing Smart Cities», αποστολή της οποίας είναι η επίλυση των προβλημάτων ψηφιακής ασφαλείας που θα αντιμετωπίσουν οι «έξυπνες πόλεις» άμεσα και στο μέλλον, συνέδραμε στην ανάπτυξη δύο μελετών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών (ENISA), σχετικά με την ψηφιακή ασφάλεια των δημόσιων συγκοινωνιών σε μια «έξυπνη πόλη».
Η πρώτη μελέτη, με τίτλο «Cyber Security and Resilience of Intelligent Public Transport. Good Practices and Recommendations», επικεντρώνεται στην προστασία των κρίσιμων περιουσιακών στοιχείων για τις «Έξυπνες Δημόσιες Συγκοινωνίες». Τα περιουσιακά στοιχεία και μέσα που περιλαμβάνονται στη μελέτη (π.χ. μετρό, λεωφορεία, τραμ κ.α.) συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία των τοπικών δικτύων συγκοινωνιών και μπορούν να θεωρηθούν ως «εσωτερικά» στοιχεία για τους διαχειριστές «Έξυπνων Συστημάτων Μαζικής Μεταφοράς». Η μελέτη προσδιορίζει αυτά τα κρίσιμα στοιχεία από επιχειρησιακή και κοινωνική άποψη, αναδεικνύοντας τις ορθές πρακτικές ασφάλειας απέναντι στις ψηφιακές απειλές, προκειμένου να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των «Έξυπνων Δημόσιων Συγκοινωνιών».
Η δεύτερη μελέτη, με τίτλο «Architecture Model of the Transport Sector in Smart Cities», υποδεικνύει την αρχιτεκτονική του τομέα των μεταφορών στις «έξυπνες πόλεις» και αναδεικνύει τις ορθές πρακτικές ψηφιακής ασφάλειας, παρέχοντας πρακτική και χειροπιαστή καθοδήγηση στους διαχειριστές των «Έξυπνων Συστημάτων Δημόσιων Συγκοινωνιών».
Ένα καλά σχεδιασμένο και «έξυπνο» σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών είναι απαραίτητο για κάθε σύγχρονη και άνετη πόλη. Ταυτόχρονα, αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της έννοιας «έξυπνη πόλη». Ωστόσο, ένα «έξυπνο» σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δίκτυα επικοινωνιών και συστήματα Πληροφορικής, κάτι που ενδεχομένως καθιστά το σύστημα και την πόλη ευάλωτη σε ψηφιακές εισβολές. Συνεπώς, είναι ζωτικής σημασίας η ψηφιακή ασφάλεια να αποτελεί σημαντικό μέρος του σχεδιασμού και της λειτουργίας κάθε έργου «έξυπνων μεταφορών».
Η έρευνα για τις «Έξυπνες Πόλεις» αναδεικνύει μια πλήρως διασυνδεδεμένη σύγχρονη πόλη. Ωστόσο, είναι αδύνατο να προστατευθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες αποτελεσματικά, αν δε ληφθεί υπόψη η αλληλεπίδραση τους με τα συστήματα ενέργειας, τηλεπικοινωνιών και δημόσιας ασφάλειας μιας πόλης. Μία και μόνο αδυναμία, σε οποιοδήποτε από αυτά τα συστήματα, θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για έναν επιτιθέμενο που προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τα υπόλοιπα. Ο επιτιθέμενος θα μπορούσε να προκαλέσει μια «χιονοστιβάδα» γεγονότων, επηρεάζοντας αρνητικά κάθε πτυχή της ζωής μιας πόλης και προκαλώντας σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά πλήγματα.
«Ήταν μεγάλη μας τιμή που μοιραστήκαμε με τον ENISA και την υπόλοιπη ομάδα εργασίας την εμπειρία μας σε θέματα ασφάλειας, με στόχο την προστασία των δημόσιων συγκοινωνιών. Πιστεύουμε ότι η συνεργασία μεταξύ ρυθμιστικών αρχών, προμηθευτών εξοπλισμού και λογισμικού, διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και οργανισμών ασφάλειας είναι ο μόνος τρόπος να αναπτυχθεί ένα πραγματικά αξιόπιστο και προστατευμένο περιβάλλον για τα συστήματα μεταφοράς μιας σύγχρονης πόλης», σχολίασε ο Sergey Gordeychik, Head of Security Services και Deputy CTO της Kaspersky Lab, καθώς και μέλος της πρωτοβουλίας Securing Smart Cities.
Και οι δύο μελέτες είναι διαθέσιμες στον ιστότοπο του ENISA, στους παρακάτω συνδέσμους: