.

Η Λάρισα στις «έξυπνες πόλεις»



Στην πλήρη αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, προκειμένου η Λάρισα να ενταχθεί στις «έξυπνες πόλεις», στοχεύει ο Δήμος Λαρισαίων, προσφέροντας σύγχρονες υπηρεσίες στους συμπολίτες.

Με κέντρα διαχείρισης που αφορούν σε ενότητες όπως, μεταξύ άλλων, η διαχείριση ελέγχου πρόσβασης στο δίκτυο πεζοδρόμων, η διαχείριση των θέσεων στάθμευσης, της κυκλοφορίας, της τροφοδοσίας, του οδοφωτισμού, των μεταφορών και του πολιτισμού.

Οι επαφές έχουν ξεκινήσει μήνες πριν, ενώ για ορισμένους τομείς, όπως σημειώνει στην «Ε» ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Δημ. Μαβίδης, ο Δήμος Λαρισαίων βρίσκεται στα πρόθυρα προκηρύξεων ενώ για άλλους τομείς, οι ενέργειες - υλοποιήσεις αφορούν στο επόμενο διάστημα.

Για τη διαχείριση για παράδειγμα, των θέσεων στάθμευσης, αναμένονται οι μελέτες εφαρμογής στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ενώ για τη διαχείριση των πεζοδρόμων, ο Δήμος Λαρισαίων αναμένεται να δημοσιεύσει τη σχετική, προκήρυξη έργου.

Όπως εξηγεί ο κ. Μαβίδης «η έξυπνη πόλη (smart city) χρησιμοποιεί τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, τη μείωση του κόστους και τη σωστή χρήση των πόρων, ενώ παράλληλα εμπλέκει τους πολίτες στον δημόσιο διάλογο και τη διακυβέρνηση».

Για το master plan των μεταφορών σε επίπεδο περιοχής γίνεται προεργασία για την εκπόνηση της μελέτης, καθώς στον προϋπολογισμό του 2017 έχουν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις ενώ ικανοποιητικά, χαρακτηρίζονται από τη δημοτική αρχή, τα βήματα για τη λειτουργία του Γενί Τζαμί και ως επικοινωνιακού κόμβου για τον πολιτισμό.

Σε άλλους τομείς, όπως η κυκλοφορία, εγκαταστάθηκε ήδη και λειτουργεί το νέο Κέντρο Τηλεπιτήρησης Φωτεινών Σηματοδοτών, με οικονομικά οφέλη για τον Δήμο αλλά και για τον πολίτη – οδηγό. Στο δεύτερο εξάμηνο του 2017 αναμένεται επίσης και το σύστημα διαχείρισης των θέσεων στάθμευσης.

ΤΟΜΕΙΣ

Όπως διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας «οι βασικοί τομείς δραστηριότητας μίας έξυπνης πόλης είναι η ενέργεια, το περιβάλλον, η υγεία, οι μεταφορές, ο τουρισμός (πολιτισμός και εκπαίδευση), η διαχείριση αποβλήτων και υδάτινων πόρων, η συμμετοχή πολιτών στη διακυβέρνηση, η ανάπτυξη και εργασία και η ασφάλεια».

«Είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος» προσθέτει ο κ. Μαβίδης «πόσο σημαντική είναι για κάθε πόλη η ανάπτυξη συστημάτων σε αυτούς τους τομείς, σε πλαίσιο «smart cities». Θεωρώντας πως η πόλη της Λάρισας θα πρέπει να κάνει ουσιαστικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή, εκτιμώντας τη θέση της στον χάρτη και τη δυναμική της, ξεκινήσαμε από πολύ νωρίς να διερευνούμε προβλήματα, ιδέες, προτάσεις και λύσεις, με σκοπό την σταδιακή υλοποίηση εφαρμογών που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικότερα τους διαθέσιμους πόρους μας, να μειώσουμε τις δαπάνες μας και να προσφέρουμε καλύτερες και σύγχρονες υπηρεσίες στους κατοίκους της πόλης.

Οι τομείς που εξετάστηκαν, σε πρώτη φάση και έχοντας ως κριτήριο την δυνατότητα υλοποίησης, ήταν αυτοί του περιβάλλοντος, της ενέργειας, των μεταφορών, του τουρισμού – πολιτισμού και της συμμετοχής των πολιτών.

Οι τομείς της διαχείρισης αποβλήτων και της ανάπτυξης εξετάστηκαν σε διακριτή φάση. Εξετάστηκε επίσης και ο τομέας της συμμετοχής των πολιτών, όχι όμως στη βάση ενός συστήματος «κυτίου παραπόνων» προς τον Δήμο, αλλά ως ουσιαστική ηλεκτρονική υπηρεσία προς όλους.

Σε κάποιους τομείς, όπως η διαχείριση ελέγχου πρόσβασης στο δίκτυο πεζοδρόμων, η διαχείριση των θέσεων στάθμευσης, ο οδοφωτισμός, ο τουρισμός και ο πολιτισμός και οι μεταφορές, υπήρξε εξέλιξη σε διαφορετικό βαθμό, λαμβάνοντας υπόψη τη δυσκολία εξασφάλισης συστήματος που θα λειτουργεί καλά στο μέλλον και τα πραγματοποιούμενα τεχνολογικά άλματα.

Η βασική αρχή ήταν η δημιουργία ενός κέντρου ελέγχου, που θα διαχειρίζεται συμβατές εφαρμογές διαφορετικών τομέων, που μπορεί όμως να συνδέονται και μεταξύ τους. Κύρια μέριμνά μας ήταν να εξασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό ότι το σύστημα θα είναι «ανοικτό» και επεκτάσιμο.

Είμαστε στην τελική ευθεία, για τους τομείς της διαχείρισης ελέγχου πρόσβασης στο δίκτυο πεζοδρόμων, του οδοφωτισμού και του τουρισμού – πολιτισμού και σύντομα θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις. Ειδικά για την διαχείριση των θέσεων στάθμευσης, η τελική απόφαση για το σύστημα θα ανακοινωθεί, αφού παραδοθεί η μελέτη εφαρμογής της ΣΒΑΚ, με την οποία και θα καθοριστούν επακριβώς οι σχετικές θέσεις.

Για τους υπόλοιπους, τομείς επεξεργαζόμαστε προτάσεις και η διαδικασία βρίσκεται σε διαφορετικές φάσεις (εκπόνηση μελετών, αναλύσεις κόστους κλπ). Γνωρίζουμε πως η πόλη έχει μείνει αρκετά πίσω, γιατί δεν υπήρξε δυστυχώς σχετικός σχεδιασμός τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν αναλαμβάνουμε αναλογικά την ευθύνη. Η πόλη πρέπει να προχωρήσει μπροστά και θα καταβάλλουμε για αυτό τη μέγιστη προσπάθεια» καταλήγει ο κ. Μαβίδης.

ΚΕΝΤΡΟ

Στο ίδιο πλαίσιο, στον 4ο όροφο του Δημαρχείου εγκαταστάθηκε πρόσφατα το νέο Κέντρο Τηλεπιτήρησης Φωτεινών Σηματοδοτών, το οποίο, μέσω μονάδας τηλεπιτήρησης που βρίσκεται σε κάθε ρυθμιστή κυκλοφορίας, δίνει πληροφορίες για τον έλεγχο λειτουργίας των φετινών σηματοδοτών.

Όπως εξηγεί ο υπεύθυνος για τους φωτεινούς σηματοδότες Πέτρ. Αποστόλου «στο σύστημα τηλεπιτήρησης μέχρι σήμερα εντάχθηκαν 10 κόμβοι ενώ άλλοι 20 θα ενταχθούν έως το τέλος Μαρτίου. Από τις 99 συνολικά διασταυρώσεις που ελέγχονται από 70 ρυθμιστές κυκλοφορίας – που ρυθμίζουν τα φανάρια – συμπεριλαμβανομένων και των πεζοδιαβάσεων».

Με το νέο Κέντρο εξοικονομούνται λειτουργικά έξοδα, απλουστεύεται το σύστημα επιτήρησης και κατ’ επέκταση εξυπηρετούνται οι οδηγοί με την ταχύτερη αποκατάσταση της βλάβης.

Ετικέτες ,
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.