.

Ερχονται οι τεχνολογίες που θα καταργήσουν τα διαβατήρια


Προηγμένα βιομετρικά συστήματα αλλά και επαναστατικές τεχνολογίες κρυπτογράφησης μπαίνουν στην μάχη του ελέγχου της ταυτότητας των επιβατών αεροπορικών πτήσεων. Με την χρήση αυτών των συστημάτων οι έλεγχοι ασφαλείας θα γίνονται χωρίς χρονοτριβές, χωρίς να σχηματίζονται ουρές και χωρίς οι επιβάτες να χρειάζεται καν να βγάλουν από την τσέπη τους διαβατήρια και ταυτότητες 

Τα τελευταία χρόνια οι αεροπορικές εταιρείες και οι υπεύθυνοι των αεροδρομίων προσπαθούν με την βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας να απαλλάξουν τους επιβάτες από την ταλαιπωρία της ουράς είτε για τον έλεγχο των εισιτηρίων, είτε για τον έλεγχο και την παράδοση των αποσκευών, είτε για τον έλεγχο των στοιχείων τους. 

Χρησιμοποιούνται πλέον αρκετά ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχων που στοχεύουν στον περιορισμό του χαμένου χρόνου των επιβατών σε ουρές – αν όμως σκεφτούμε ότι ο αριθμός των επιβατών στα αεροδρόμια όλου το κόσμου θα αγγίξει φέτος τα 4,5 δισ. η προσπάθεια εξαφάνισης των ουρών μοιάζει με άπιαστο στόχο. 

Στη μάχη της… ουράς επιστρατεύονται τώρα νέας γενιάς βιομετρικά συστήματα όπως αυτά της αναγνώρισης προσώπων. Ηδη η British Airways έχει ξεκινήσει να χρησιμοποιεί τέτοια συστήματα σε εσωτερικές πτήσεις στην Βρετανία και σε ορισμένες που ταξιδεύουν στις ΗΠΑ. Οι επιβάτες που ξεκινούν από το αεροδρόμιο Χίθροου στο Λονδίνο φωτογραφίζονται όταν περνούν από τον έλεγχο ασφαλείας ενώ φωτογραφίζονται εκ νέου όταν βρεθούν στην πύλη αναχώρησης. 

Αν η φωτογραφία ενός επιβάτη στον έλεγχο ασφαλείας είναι ίδια με αυτή της πύλης αναχώρησης και αν από τον έλεγχο εξακριβωθεί ότι το άτομο αυτό βρίσκεται στην πύλη αναχώρησης που αναγράφει το εισιτήριό του τότε του επιτρέπεται η είσοδος στο αεροσκάφος. 

Στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι χρησιμοποιείται ένα βιομετρικό
σύστημα αναγνώρισης προσώπων

Στις ΗΠΑ χρησιμοποιείται ένα σύστημα που συνδυάζει δεδομένα από τα διαβατήρια και την βίζα, πληροφορίες από τον έλεγχο των εισιτηρίων καθώς και δεδομένα βιομετρικών συστημάτων όπως φωτογραφίες αλλά και τα δακτυλικά αποτυπώματα των επιβατών. Επιπλέον, όπως και στο Χίθροου, έτσι και σε πολλά αεροδρόμια των ΗΠΑ ,στην πύλη αναχώρησης οι επιβάτες φωτογραφίζονται εκ νέου για να συγκριθεί το πρόσωπο τους με τις φωτογραφίες των προηγούμενων ελέγχων. 

Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC η χρήση αυτών των συστημάτων δεν εμφανίζει ακόμη τουλάχιστον κάποια ορατά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τον Ραούλ Κούπερ, διευθυντή του τμήματος ψηφιακού σχεδιασμού αεροδρομίων της British Airways, η χρήση αυτών των νέων συστημάτων σε μια διεθνή πτήση με 240 επιβάτες μειώνει μόλις 10% τον χρόνο ελέγχου και επιβίβασης. 

O Κούπερ όμως δηλώνει ευχαριστημένος και αισιόδοξος για καλύτερα αποτελέσματα στο κοντινό μέλλον. «Πιστεύουμε ότι αρχίζουν σιγά-σιγά να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους αυτά τα συστήματα και να μας δείχνουν ότι μπορούμε να διευρύνουμε την χρήση τους ώστε να καταφέρουμε να μειώσουμε στο ελάχιστο δυνατό την ταλαιπωρία των επιβατών. Κάποια στιγμή δεν θα είναι απαραίτητη η επίδειξη και ο έλεγχος του διαβατηρίου ή της ταυτότητας ενός επιβάτη» δηλώνει ο Κούπερ. 

Στο αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία ενός συστήματος αναγνώρισης προσώπων το οποίο, ανάμεσα στα άλλα, εντοπίζει μέσα στο αεροδρόμιο επιβάτες για την πτήση των οποίων έχει γίνει η τελευταία ειδοποίηση επιβίβασης στο αεροσκάφος αλλά εκείνοι για οποιοδήποτε λόγο (π.χ. έχουν χαθεί) δεν έχουν φτάσει στην πύλη επιβίβασης. 


Στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι θα δημιουργηθούν τούνελ που θα μοιάζουν με ενυδρεία τα οποία θα καταγράφουν με δεκάδες κάμερες τους επιβάτες για να γίνεται η απαραίτητη ταυτοποίηση τους 

Στο Changi χρησιμοποιείται επίσης τεχνολογία με την οποία ένας επιβάτης κάνει μόνος του τσεκ ιν, παραδίδει επίσης μόνος του τις αποσκευές του και κάνει μόνος του όλη την γραφειοκρατική δουλειά που απαιτείται. Οι Αρχές του Ντουμπάι που ως γνωστόν τα τελευταία χρόνια υιοθετούν κάθε επαναστατική τεχνολογία θέλουν να αντικαταστήσουν τα συμβατικά σημεία ελέγχου ασφαλείας με τούνελ που θα μοιάζουν με ενυδρεία στα οποία θα υπάρχουν 80 κάμερες καταγραφής και σάρωσης προσώπων οι οποίες θα έχουν την μορφή ψαριών. 

Καθώς οι επιβάτες θα περπατούν μέσα στα τούνελ οι κάμερες θα καταγράφουν το πρόσωπο τους από κάθε πλευρά και κάθε γωνία και οι φωτογραφίες θα συγκρίνονται στην συνέχεια με τις διαθέσιμες φωτογραφίες ταυτότητας/διαβατηρίου που υπάρχουν για κάθε επιβάτη. Τα πρώτα τέτοια τούνελ αναμένεται να εγκατασταθούν στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι μέχρι το τέλος του 2018 και μέχρι το 2020 θα έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα σημεία από όπου περνούν επιβάτες που πρόκειται να μπουν σε κάποια πτήση. 

Οδηγός το bitcoin 

Σύμφωνα με τους ειδικούς πάντως εκείνη που μπορεί να φέρει επανάσταση στον τομέα του ελέγχου των επιβατών και ως παρελκόμενο να εξαφανίσει τις ουρές των επιβατών είναι η τεχνολογία Blockchain στην οποία στηρίζεται η λεγόμενη κρυπτοοικονομία και τα κρυπτονομίσματα όπως το περίφημο bitcoin. Το Blockchain είναι μια τεχνολογία που επιτρέπει τη δημιουργία ενός αρχείου για την καταγραφή ενός συστήματος peer-to-peer ηλεκτρονικών συναλλαγών. Μέσω του Blockchain, δημιουργείται ένα «απαραβίαστο αρχείο» στο οποίο καταγράφονται κάθε είδους συναλλαγές και το οποίο είναι προσβάσιμο σε κάθε κάτοχο bitcoins ή κάθε συνεργαζόμενο κατάστημα, μόνο όμως για να εξακριβώνεται η αξία του κάθε «πορτοφολιού» και το ποσό που αφαιρείται. 


Ακόμη και στο διεθνές αεροδρόμιο της πρωτεύουσας της Γκάνα έχουν εγκατασταθεί βιομετρικά συστήματα ελέγχων 

Το αρχείο blockchain που δημιουργείται «μοιράζεται» μεταξύ χιλιάδων υπολογιστών σε όλο τον κόσμο. Είναι κρυπτογραφημένο και δεν επιτρέπει την αλλαγή των στοιχείων που ήδη έχουν εγγραφεί, ενώ στοιχείο που αυξάνει την αξιοπιστία του συστήματος είναι ότι δεν υπάρχει κεντρικός διαχειριστής, επομένων κανείς δεν μπορεί να χειραγωγήσει το νόμισμα. Εταιρείες που δουλεύουν πάνω στη νέα τεχνολογία ετοιμάζονται ήδη για την εφαρμογή της και σε άλλα πεδία, πέρα του bitcoin και κάποιες από αυτές όπως η VChain υποστηρίζουν ότι μπορεί το Βlockchain να λειτουργήσει για τον ηλεκτρονικό έλεγχο διαβατηρίων με τρόπο ανάλογο που το κάνει με το bitcoin. Θα δημιουργεί δηλαδή ένα «απαραβίαστο αρχείο διαβατηρίου» στο οποίο θα έχουν άμεση πρόσβαση όλες οι ενδιαφερόμενες Αρχές. 

Επίσης με αυτό το σύστημα κάθε φορά που θα ελέγχεται το αρχείο αυτός ο έλεγχος και τα αποτελέσματα του θα καταγράφονται και έτσι θα χτίζεται ένα ιστορικό για το διαβατήριο και τον επιβάτη, ένα ιστορικό που θα μπορεί να γίνεται σε κάθε έλεγχο αντικείμενο ανάλυσης. Κάθε φορά που ταξιδεύει ο επιβάτης και ο έλεγχος του αρχείου είναι θετικός θα κερδίζει πόντους εγκυρότητας και έτσι αποκτά καλή φήμη άρα θα περνάει ολοένα και πιο γρήγορα και εύκολα τις διαδικασίες ελέγχου σε ένα αεροδρόμιο. 

Η εταιρεία ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Frost & Sullivan εκτιμά ότι μέχρι το 2020 οι αεροπορικές εταιρείες θα επενδύσουν περισσότερα από τέσσερα δισ. δολάρια σε τεχνολογίες που θα στοχεύουν στο να μειώνουν την ταλαιπωρία των επιβατών στα αεροδρόμια.

Ετικέτες
[blogger]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.